iPhone'dan domatese: Rusya'da navlun hangi üründe ne kadar?

Rusya'da iPhone satın alan müşterinin ödediği paranın yalnızca yüzde 2 veya 3'ü lojistik masraflarına gidiyor. Buzdolabında, yüzde 5, meyve-sebzede ise yüzde 10. RBC gazetesi, konteyner taşıyıcısı Sergey Şişkaryov'a ürün fiyatlarında lojistiğin payını sordu.


Demiryolu konteyner operatörü Delo'nun sahibi Şişkaryov, taşımacılıkta basit bir formülün geçerli olduğuna dikkat çekti: Ürün ne kadar hacimliyse maliyet de o kadar yüksek oluyor. Şişkaryov bir konteynerle binlerce adet taşınabilen iPhone gibi ürünlerde navlun fiyatının önemsiz hale geldiğini belirtti.

Müşterinin 3 kg ağırlığında bir dizüstü bilgisayar için ödediği 60 bin rublenin yalnızca 150 rublesi lojistiğe giderken, 30 bin rubleye satışan 30 kg ağırlığında bir buzdolabı söz konusu olduğunda bu pay 1500 rubleye kadar yükselmekte.

Şişkaryov 2021 itibarıyla sebze-meyve fiyatlarının yüzde 10'luk kısmının taşımacılık maliyetine gittiğini de sözlerine ekledi. Tekstil ürünlerinde ise oran yüzde 2-3 arasında.

Şişkaryov'a göre Rusya'da meyve-sebze fiyatlarının yüksek seyretmesine etki eden bir diğer faktör de soğutmalı konteyner açığı.